ჩხოროწყუს ელექტრონული ქსელი
  • Georgian
    • English (English)
    • Русский (Russian)

Forgot your password?Register here

Login here
  • მობილური აპლიკაცია
  • სიახლეები
  • ბლოგები
    • My city Chkhorotsku წარმოგიდგენთ რუბრიკას “ბლიც-ინტერვიუები”
    • Chkhorotsku from above
    • ავიაციის კუთხე
    • ანსამბლი “მარდუქი”
    • დათო ბებიას ხელოვნება
    • იაგო ქებურიას გვერდი
    • ლაშას ბლოგი
    • მასქურის ბლოგი
  • ადმინისტრაციული ერთეულები
    • ქალაქი ჩხოროწყუ
      • გარახა
      • ქალაქ ჩხოროწყუს FB
    • სოფელი ლესიჭინე
      • სოფელ ლესიჭინეს FB
    • კურორტი მუხური
      • მთიანი ჩხოროწყუ
      • კურორტ მუხურის FB
      • მუხურის ციფრული არქივი
    • სოფელი თაია
      • სოფელ თაიას FB
      • სოფელ თაიას ციფრული არქივი
    • სოფელი კირცხი
      • სოფელი სარაქონი
        • სოფელ სარაქონის FB
      • სოფელ კირცხის FB
    • სოფელი ახუთი
      • სოფელ ახუთის FB
    • სოფელი ხაბუმე
      • სოფელ ხაბუმეს FB
    • სოფელი ლეწურწუმე
      • სოფელ ლეწურწუმეს FB
    • სოფელი ჭოღა
      • სოფელ ჭოღას FB
    • სოფელი ნაფიჩხოვო
      • სოფელ ნაფიჩხოვოს FB
    • სოფელი ქვედა ჩხოროწყუ
      • სოფელ ქვედა ჩხოროწყუს FB
    • სოფელი ზუმი
      • სოფელ ზუმის FB
    • სოფელი ნაკიანი
      • სოფელ ნაკიანის FB
  • მუნიციპალეტეტი
    • ჩხოროწყუს მუნიციპალიტეტის მერი
    • ჩხოროწყუს მერიის სტრუქტურა
    • ჩხოროწყუს მუნიციპალიტეტის საკრებულო
    • მოსახლეობა
    • ჩხოროწყუს ბუნება
      • მთიანი ჩხოროწყუ
      • მღვიმეები
      • ტბები
      • მდინარეები
        • საბანაო ადგილები
    • ტოპონიმიკა
    • მუზეუმები და ისტორიული მნიშვნელობის სივრცეები
    • მუნიციპალიტეტისთვის დაქვემდებარებული იურიდიული პირები
    • უწყებების წარმომადგელობები და ფილიალები
    • განათლება
      • სკოლები
      • საბავშვო ბაღები ჩხოროწყუში და ა(ა)იპ “ჩხოროწყუს მუნიციპალიტეტის სკოლამდელი სააღმზრდელო დაწესებულება”
      • კულტურა
        • ბუნებრივი და კულტურული მემკვიდრეობა
        • კულტურა და შემოქმედება
    • სასტუმროები
    • კერძო დაწესებულებები და ორგანიზაციები
    • პარტიული ორგანიზაციები
    • სპორტი
  • კულტურა და შემოქმედება
    • ფოლკლორი
    • ლაშა გახარიას პოეზია
    • აპოლონ ადონიას შემოქმედება
    • ანსამბლი “მარდუქი”
  • ბუნებრივი და კულტურული მემკვიდრეობა
    • ეკლესიები და მონასტრები ტურიზმი ჩხოროწყუს ბუნება მდინარეები საბანაო ადგილები მთიანი ჩხოროწყუ მღვიმეები ტბები ქანდაკება, სკულპტურა ყველა
      ბუნებრივი და კულტურული მემკვიდრეობა

      მოიდანახეს ღვთისმშობლის სახელობის ეკლესია

      July 11, 2020

      ეკლესიები და მონასტრები

      ლეგახარეს ღვთისმშობლის სახელობის ეკლესია

      June 15, 2020

      ბუნებრივი და კულტურული მემკვიდრეობა

      სოფელ კირცხის წმინდა გიორგის სახელობის ტაძარი

      June 14, 2020

      ბუნებრივი და კულტურული მემკვიდრეობა

      სანაროუშვილო, სოფელი ახუთი. ეკლესიის ფრაგმენტები

      May 10, 2020

      ეკლესიები და მონასტრები

      ლეახალეს წმინდა გიორგის ეკლესია ნაკიანში

      March 13, 2020

      ბუნებრივი და კულტურული მემკვიდრეობა

      მუხურის წმინდა გიორგის სახელობის ეკლესია(საჩიქოვანო)

      March 13, 2020

      ტურიზმი

      ციმბირული ლარიქსი სოფელ ლესიჭინეში

      April 2, 2021

      ტურიზმი

      მუხურის სიმბოლო – გიგანტური ჭადრის ხე

      November 10, 2020

      ტურიზმი

      იგორ ფიჩხაია მუხურის მღვიმის შესახებ ინფორმაციას და სურათს…

      September 23, 2020

      ტურიზმი

      ვისაც ტობავარჩხილი არ უნახავს

      June 10, 2020

      ტურიზმი

      გარახა, რომელსაც ჩვენ ჯერ კარგად არ ვიცნობთ

      May 31, 2020

      ტურიზმი

      დადიანების წყარო ( წყურგილი)

      January 14, 2020

      ჩხოროწყუს ბუნება

      ციმბირული ლარიქსი სოფელ ლესიჭინეში

      April 2, 2021

      ჩხოროწყუს ბუნება

      მუხურის სიმბოლო – გიგანტური ჭადრის ხე

      November 10, 2020

      ჩხოროწყუს ბუნება

      იგორ ფიჩხაია მუხურის მღვიმის შესახებ ინფორმაციას და სურათს…

      September 23, 2020

      ჩხოროწყუს ბუნება

      დადიანების წყარო ( წყურგილი)

      January 14, 2020

      ჩხოროწყუს ბუნება

      დიდღალიშ ტობა

      November 4, 2019

      ჩხოროწყუს ბუნება

      კალალიშ (კოლიაშიშ) ტობა- ლურჯგულიანი ბუნება

      November 4, 2019

      მდინარეები

      ხაბუმის ( ჯუმითის) სკვერი

      October 30, 2019

      მდინარეები

      მდინარე ხურუ და ხეობა ( თაკო დარსალიას სურათები

      August 30, 2019

      მდინარეები

      მდინარე ხობწყარის სახელწოდების მოკლე ისტორიული ანალიზი და მისი…

      December 6, 2018

      მდინარეები

      ოგვარგვალე (თაია) და მდინარე შიშა

      January 12, 2018

      მდინარეები

      სოფელი ჭოღა,ოფუცხოლე

      December 5, 2017

      საბანაო ადგილები

      ხაბუმის ( ჯუმითის) სკვერი

      October 30, 2019

      საბანაო ადგილები

      მდინარე ხურუ და ხეობა ( თაკო დარსალიას სურათები

      August 30, 2019

      საბანაო ადგილები

      ოგვარგვალე (თაია) და მდინარე შიშა

      January 12, 2018

      საბანაო ადგილები

      სოფელი ჭოღა,ოფუცხოლე

      December 5, 2017

      მთიანი ჩხოროწყუ

      კალალიშ (კოლიაშიშ) ტობა- ლურჯგულიანი ბუნება

      November 4, 2019

      მთიანი ჩხოროწყუ

      წაქაწყარიშ ტობა

      November 4, 2019

      მთიანი ჩხოროწყუ

      შურუბუმუ, მდინარე დეიძახი და უნიკალური მღვიმე

      October 17, 2019

      მთიანი ჩხოროწყუ

      მოლაშქრეთა კლუბი “შარაშია”

      May 11, 2018

      მთიანი ჩხოროწყუ

      ტობა ტური გთავაზობთ

      April 11, 2018

      მთიანი ჩხოროწყუ

      მღვიმეების უცნაური სამყარო

      May 28, 2013

      მღვიმეები

      იგორ ფიჩხაია მუხურის მღვიმის შესახებ ინფორმაციას და სურათს…

      September 23, 2020

      მღვიმეები

      შურუბუმუ, მდინარე დეიძახი და უნიკალური მღვიმე

      October 17, 2019

      მღვიმეები

      ყალიჩონას მღვიმე

      August 17, 2019

      მღვიმეები

      სავეკუოს მღვიმე ( სოფელი ახუთი)

      August 17, 2019

      მღვიმეები

      ზესნახეს მღვიმე

      December 18, 2017

      მღვიმეები

      ნაკიანი-გარახას მღვიმე

      December 18, 2017

      ტბები

      დიდღალიშ ტობა

      November 4, 2019

      ტბები

      კალალიშ (კოლიაშიშ) ტობა- ლურჯგულიანი ბუნება

      November 4, 2019

      ტბები

      წაქაწყარიშ ტობა

      November 4, 2019

      ტბები

      გელა საჯაიას ფოტოები ტობავარჩხილიდან

      September 1, 2019

      ტბები

      სად არის ტობავარჩხილის ტბა ?

      November 8, 2013

      ტბები

      ტობავარჩხილი

      March 19, 2011

      ქანდაკება, სკულპტურა

      “ობელისკი”

      February 2, 2021

      ქანდაკება, სკულპტურა

      ჩხოროწყუში მდებარე წმინდა გიორგის ქანდაკების შესახებ აქამდე უცნობი…

      February 4, 2018

      ბუნებრივი და კულტურული მემკვიდრეობა

      ციმბირული ლარიქსი სოფელ ლესიჭინეში

      April 2, 2021

      ბუნებრივი და კულტურული მემკვიდრეობა

      ვლოგების სერია “ჩხოროწყუს სოფლები”

      March 24, 2021

      ბუნებრივი და კულტურული მემკვიდრეობა

      ოსინდალეს კომპლექსის ზედა ტერასა

      March 1, 2021

      ბუნებრივი და კულტურული მემკვიდრეობა

      “ობელისკი”

      February 2, 2021

      ბუნებრივი და კულტურული მემკვიდრეობა

      უკეთესად გავიცნოთ სოფელი ხაბუმე

      January 29, 2021

      ბუნებრივი და კულტურული მემკვიდრეობა

      გავიცნოთ ისტორიული სოფელი ახუთი

      November 15, 2020

    • ეკლესიები და მონასტრები
    • ციხეები
  • ჩხოროწყუს მუნიციპალიტეტის ციფრული არქივი
    • აღმოაჩინე ადგილები ნაშრომები სოფელ თაიას ციფრული არქივი სოფელ ხაბუმეს ციფრული არქივი ჩხოროწყუს ძველი ისტორიები ციფრული ფოტომასალა მუხურის ციფრული არქივი ყველა
      აღმოაჩინე ადგილები

      გარახა, რომელსაც ჩვენ ჯერ კარგად არ ვიცნობთ

      May 31, 2020

      აღმოაჩინე ადგილები

      მუხურელი ლუკა თოლორდავა თავისი სოფლის წარსულს და თანამედროვეობას…

      May 6, 2020

      აღმოაჩინე ადგილები

      ვალერიან ახალაია გვარების ძირი ხატებისა და ტრადიციული დღესასწაულების…

      March 15, 2020

      ადმინისტრაციული ერთეულები

      ჯუმითის წმინდა გიორგის ეკლესიის ადგილი დღეს

      February 28, 2020

      აღმოაჩინე ადგილები

      დადიანების წყარო ( წყურგილი)

      January 14, 2020

      ნაშრომები

      პედაგოგ ლეო ცირამუას ციფრული არქივი

      February 11, 2021

      ნაშრომები

      ნუგზარ ჟვანია “ხაბუმელები მეორე მსოფლიო ომში”

      January 31, 2021

      ნაშრომები

      მეორე მსოფლიო ომის მონაწილეები (ნუგზარ ჟვანიას ხელნაწერი წიგნიდან)

      November 18, 2020

      ნაშრომები

      სოფელ ხაბუმის ისტორიიდან. ჯუმითი და მოიდანახე

      August 25, 2020

      ნაშრომები

      ვისაც ტობავარჩხილი არ უნახავს

      June 10, 2020

      ნაშრომები

      ტირილი და ქორწილი ჩვენში . გაზეთი “ცნობის ფურცელი”…

      May 8, 2020

      სოფელ თაიას ციფრული არქივი

      შეხვედრები სოფელ თაიაში

      March 1, 2021

      სოფელ თაიას ციფრული არქივი

      ოსინდალეს კომპლექსის ზედა ტერასა

      March 1, 2021

      სოფელ თაიას ციფრული არქივი

      ოცინდალის უძველესი ტაძრის შესასვლელი და ძელი

      November 11, 2020

      სოფელ თაიას ციფრული არქივი

      სამსონ თოდუა – ღირსეული სასულიერო პირის გაცოცხლებული ისტორია

      December 18, 2019

      სოფელ თაიას ციფრული არქივი

      სამსონ თოდუას ცნობა “ოცინდალეს მონასტრის შესახებ

      December 12, 2019

      სოფელ თაიას ციფრული არქივი

      უნიკალური ფოტოსურათები, რომელიც 1905 წლის თაიასა და მუხურს…

      September 4, 2019

      სოფელ ხაბუმეს ციფრული არქივი

      ფოტოსურათები ხაბუმელების ოჯახიდან

      February 20, 2021

      სოფელ ხაბუმეს ციფრული არქივი

      ხაბუმის სკოლის ციფრული არქივი ( მესამე ნაწილი)

      February 18, 2021

      სოფელ ხაბუმეს ციფრული არქივი

      ბორჯომის პედაგოგიურ კურსებზე

      February 18, 2021

      სოფელ ხაბუმეს ციფრული არქივი

      სურათები ნაზი ახალაიას ოჯახიდან

      February 18, 2021

      სოფელ ხაბუმეს ციფრული არქივი

      ხაბუმის სკოლის ფოტოარქივი ( გაგრძელება)

      February 18, 2021

      სოფელ ხაბუმეს ციფრული არქივი

      საბჭოთა პერიოდის შენობები ჩხოროწყუს რაიონის სოფელ ხაბუმეში

      February 15, 2021

      ჩხოროწყუს ძველი ისტორიები

      კოსტას და პელაგიას ოჯახის ამბავი

      April 3, 2021

      ჩხოროწყუს ძველი ისტორიები

      ჩხოროწყუ 1962 წელი

      February 5, 2021

      ჩხოროწყუს ძველი ისტორიები

      ჩხოროწყუ 1971 წელს

      January 22, 2021

      ჩხოროწყუს ძველი ისტორიები

      ფოტოებზე აღბეჭდილი ხალხური შემოქმედება ჩხოროწყუში

      November 17, 2020

      ჩხოროწყუს ძველი ისტორიები

      სიმონ თოლორდავა- წითელი ტერორისტის ამბავი

      February 2, 2020

      ჩხოროწყუს ძველი ისტორიები

      ლაკადის ბუნტი ლეწურწუმეში

      February 2, 2020

      ციფრული ფოტომასალა

      ოსინდალეს კომპლექსის ზედა ტერასა

      March 1, 2021

      ციფრული ფოტომასალა

      1 მაისის დემონსტრაცია ჩხოროწყუში. 1982 წელი

      March 1, 2021

      ციფრული ფოტომასალა

      აღლუმი 1980 წელი

      February 22, 2021

      ციფრული ფოტომასალა

      ფოტოსურათები ხაბუმელების ოჯახიდან

      February 20, 2021

      ციფრული ფოტომასალა

      ხაბუმის სკოლის ციფრული არქივი ( მესამე ნაწილი)

      February 18, 2021

      ციფრული ფოტომასალა

      ბორჯომის პედაგოგიურ კურსებზე

      February 18, 2021

      მუხურის ციფრული არქივი

      მუხური და ლუგელას ხეობა წლების წინ

      November 11, 2020

      მუხურის ციფრული არქივი

      მუხურის საშუალო სკოლის ისტორიიდან

      November 10, 2020

      მუხურის ციფრული არქივი

      რესტორანი “ნაცხა”მუხურში

      November 10, 2020

      მუხურის ციფრული არქივი

      მუხური და მუხურელები

      November 11, 2020

      მუხურის ციფრული არქივი

      მუხური და მუხურელები მეორე ნაწილი

      November 12, 2020

      მუხურის ციფრული არქივი

      ობელისკი მუხურის ცენტრში

      November 11, 2020

      ჩხოროწყუს მუნიციპალიტეტის ციფრული არქივი

      კოსტას და პელაგიას ოჯახის ამბავი

      April 3, 2021

      ჩხოროწყუს მუნიციპალიტეტის ციფრული არქივი

      სურათები ლეწურწუმედან. მოგვაწოდა ირმა ესართიამ

      April 2, 2021

      ჩხოროწყუს მუნიციპალიტეტის ციფრული არქივი

      იური სიჭინავა – ლესიჭინელი, რომელიც თბილისის “დინამოს” ძირითად…

      March 30, 2021

      ჩხოროწყუს მუნიციპალიტეტის ციფრული არქივი

      ჩხოროწყუ ოკუპაციის წინააღმდეგ (2008 წელი)

      March 29, 2021

      ჩხოროწყუს მუნიციპალიტეტის ციფრული არქივი

      ლესიჭინე 1938 წელს

      March 17, 2021

      ჩხოროწყუს მუნიციპალიტეტის ციფრული არქივი

      შეხვედრები სოფელ თაიაში

      March 1, 2021

    • ჩხოროწყუს ძველი ისტორიები
    • ციფრული ფოტომასალა
      • მუხურის ციფრული არქივი
      • სოფელ თაიას ციფრული არქივი
      • სოფელ ხაბუმეს ციფრული არქივი
    • აღმოაჩინე ადგილები
  • ჩხოროწყუს ისტორიული მუზეუმი
  • ადამიანები ჩხოროწყუდან
    • ახალი თაობა
    • ძველი ჩხოროწყუელები
  • განცხადებები
  • რეკლამა, დონაცია, ტექნიკური და ფინანსური მხარდაჭერა
პროექტები ხორციელდება ააიპ "საქართველოს რეგიონების სამოქალაქო სივრცის" ეგიდით. ჩვენი არასამთავრობო ორგანიზაცია დამოუკიდებელია და მოქმედებს საქართველოს კანონმდებლობით, მედიის თავისუფლების პრინციპებით
ამბები ჩხოროწყუში
საღმრთო ლიტურგია ოსინდალეში
აფხაზეთის N10 საჯარო სკოლის ეკო-აგრო კლუბის საჩითილე სათბურში...
ოცინდალეს ეკლესიის ეზოში ნერგები დაირგო
საავტომობილო გზის რეაბილიტაციის მეორე ეტაპი მუხურში
სოფელ ლეწურწუმეში სასმელი წყლის სისტემის მოწყობა მიმდინარეობს
მოძრაობა “შეცვალე”ს წევრმა ოთო შენგელიამ მეორე ჭოღის საჯარო...
ჩხოროწყუში კოვიდინფიცირებულთა რაოდენობის ზრდა შეინიშნება
გრძელდება ჩხოროწყუს მუნიციპალიტეტში საგზაო ინფრასტრუქტურის მოწყობა
ხაბუმეს თემის N1 საჯარო სკოლა ევროპის საბჭოს დემოკრატიული...
შეხვედრა ჩემპიონებთან
სოფელი ლესიჭინეჩხოროწყუს ძველი ისტორიები

ლესიჭინე – წარსულიდან დღემდე

ავტორი chkhorotskuge February 1, 2020
ავტორი chkhorotskuge February 1, 2020

This post is also available in: English (English) Русский (Russian)

ლესიჭინე ჩხოროწყუს მუნიციპალიტეტის ადმინისტრაციული ერთეულია. მუნიციპალიტეტების რეესტრის მიხედვით ერთეულში შედის: ლესიჭინე, მეორე ლესიჭინე და ოჩხომური.  მის შემადგენლობაში მონგირის უბნის დიდი ნაწილი.

მდებარეობა :

ლესიჭინე მდინარეების ხობისწყლის, ოჩხომურის , ზანისა და  ცივი სანაპირეობს  შორის მდებარეობს .

ქალაქ ჩხოროწყუდან  მანძილი 8 კმია

უახლოესი რკინიგზის სადგური- სენაკი  (32 კმ.)

ზღვის დონე: 172  მეტრი

ლესიჭინე რომან ჩალიგავას ფოტო

მოსაზღვრე სოფლები: დასავლეთით -ხიბულა და კირცხი. აღმოსავლეთით-ახუთი და ფოცხო, ჩრდილოეთით-ქვედაჩხოროწყუ, სამხრეთით-ზანა.

ფართობი- 35.8 კვმ 

მოსახლეობა 4780 ადამიანი

კომლები 1290

გვარები:

სულ ცხოვრობს 211 გვარი

ყველაზე დიდი გვარებია:

სიჭინავა ( მოსახლეობის 35.4 %). სიჭინავები საქართველოში  გავრცელების მხრივ 53-ე ადგილზე იყო (2002 წლის მონაცემებით)

ხორავა– 502

შემდეგ მოდის: ვეკუა, ლაშხია, დგებუაძე, კაცია, კვარაცხელია, თოდუა, ჟვანია, კოხია, შენგელია, წურწუმია, ტყებუჩავა, ჯალაღონია და ა.შ

ლესიჭინე, მონგირი

ისტორია

ძველი ხანა

აქ ჩაის პლანტაციის გაშენების დროს აღმოჩენილია  კოლხური ცულები და 7 ზოდი. განეკუთვნება ბრინჯაოს ხანას და თარიღდება ძ. მეორე ათასსწლეულით

სოფელ ოჩხომურის ( ლესიჭინე) ტერიტორიაზე აღმოჩენილია ძ. წ პირველი ათასწლეულის არტეფაქტები. იხილეთ ჯონი აფაქიძეს წერილი

არქეოლოგიური  გათხრებით  დასტურდება  წინარე ანტიკური ხანის დიდი სამოსახლოს არსებობა.

ლესიჭინეს ისტორიიდან

ლესიჭინე ადრე ეგრისის სამეფოს, ხოლო შემდეგ ოდიშ-სადადიანოს შემადგენლობაში შედიოდა. დავით დადიანმა ოდიშ-ლეჩხუმი 8 მაზრად გაყო. ლესიჭინე ზუბის მაზრაში შევიდა.

ლესიჭინეში გადის შუა სამეგრელოს („შქა სამარგალოში შარა“)  იგი ქუთაისს გორდისა და ზუგდიდის გავლით სამურზაყანოს აკავშირებდა   და სამეგრელოს ძირითად არტერიას წარმოადგენდა. ლესიჭინე გზის ცენტრად ითვლებოდა და ღამის საათებში აქ შესაძლებელი იყო დასვენება . ამ გზით იმგზავრა  რუსეთის იმპერატორმა ნიკოლოზმა (1837 წელი)

1856-1857 წლების აჯანყების მთავარი შტაბი ერთ დროს ლესიჭინეში იყო. ოჩხომურის უბანში მოხდა გაერთიანება , რომელშიც ლესიჭინელებიც მონაწილეობდნენ.

1859-1860 წლების კამერალური აღწერით ლესიჭინეში 186 კომლი სახლობდა 1325 მცხოვრებით. ოჩხომურში კი-116 კომლი 911 მცხოვრებით.

ქვემოთ მინიშნულ ბმულზე იხილეთ ლესიჭინელი  ვაჭარ ბასა  სიჭინავას  ისტორია

https://chkhorotsku.ge/2019/12/02/%e1%83%91%e1%83%90%e1%83%a1%e1%83%90-%e1%83%a1%e1%83%98%e1%83%ad%e1%83%98%e1%83%9c%e1%83%90%e1%83%95%e1%83%90%e1%83%a1-%e1%83%90%e1%83%91%e1%83%a0%e1%83%94%e1%83%a8%e1%83%a3%e1%83%9b%e1%83%a1%e1%83%90/

სიჭინავები

სიჭინავები ლესიჭინის ძირითადი მოსახლეობაა.

თამთა სიჭინავა სიჭინავების და ლესიჭინის შესახებ ერთ თქმულებას გვიყვება

 თურმე ის ტერიტორია, სადაც ახლა ლესიჭინეა, სრულიად დაფარული ყოფილა იელით. აქ ამ ადგილის ახლოს მდებარე ტერიტორიებიდან მოდიოდა ხალხი “ელიშ ჭინუშ” (ქართულად იელის წკნელის) წასაღებად, რომლითაც წნავდნენ ფაცხას, ღობეს და სხვა. თურმე ერთმანეთს რომ შეეკითხებოდნენ: სად მიდიხარო? პასუხი იყო ასეთი – ელიშ ჭინუშა (იელის წკნელზეო). ეს ტერიტორია რომ განთავისუფლდა “ელიშ ჭინუ” – საგან, გამოჩნდა ლამაზი თვალწარმტაცი მიდამო, სადაც თურმე ერთი კაცი დასახლებულა. საიდან ხარო – რომ ჰკითხავდნენ ამ კაცს, პასუხობდა – ოელიშჭინედანო. რადგან “ოელიშჭინე” გამოსათქმელად ერთულებოდათ, სიტყვამ თანდათან ცვლილება განიცადა (ოლეიშჭინე, ოლეიშჭინე, ლესიჭინე – სიჭინავა). ეს იყო დასაბამი როგორც სოფლის სახელწოდების, ასევე გვარის – სიჭინავა. (მითი გადმოცემით ეკუთვნის აწ გარდაცვლილ მღვდელ კ. ჭიჭინაძეს).

თამთა მეორე თქმულებაზეც საუბრობს, რომელიც მას მაშინდელი სოფლის გამგებლისგან მოუსმენია :

  მეორე გადმოცემის თანახმად სიჭინავები წარმოშობით ფოცხოდან ყოფილან. იქ ყოფილა ჩვენი “ჯინჯ ხატი” – ძირი ხატი. არის ასეთი თქმულება, რომ ერთხელ, როდესაც საქართველოს თურქები შემოესივნენ, ყველა სიჭინავა ბრძოლაში დაღუპულა. ეს იმაზე მეტყველებს, რომ სიჭინავები ვაჟკაცები და მებრძოლი ხალხი ყოფილან – ამბობს სოფლის გამგებელი. მათი ოჯახებიც ამოუხოცავთ თურქებს. მათ სასტიკ ხელს მხოლოდ ერთ – ერთი სიჭინავას ორსული ცოლი გადარჩენია, რომელიც სხვაგან ყოფილა გახიზნული. მას დაბადებია ბიჭი, თვითონ კი მშობიარობას გადაჰყოლია. ბავშვის აღზრდაზე პასუხისმგებლობა თურმე ვიღაც დიაკონს აუღია თავის თავზე. გასულა ხანი. დიაკონს დიდი ხნით მოუწია სხვაგან წასვლამ. წასვლამდე იგი იქვე მცხოვრებ ქუჩულორიებთან მისულა თხოვნით – ბავშვზე მიმიხედეთ და კარგად აღმიზარდეთო. მათაც დიდი სიხარულით მიუღიათ ბავშვი, რადგან თვითონ შვილი არ ჰყავდათ. დიაკონი წასულა. რომ დაბრუნდა, გზად მომავალს ვიღაც უცხო, ახოვანი ყმაწვილი შეხვედრია. მოსწონებია ჭაბუკი და ვინაობა უკითხავს. – სკვიჭას მეძახიან, ქუჩულორიებმა გამზარდესო – უპასუხნია მას. მისით აღფრთოვანებულ დიაკონს დაულოცავს იგი: ისე გამრავლდი, როგორც ცაზე ვარსკვლავი და მინდორში ბალახიო, თვითონ კი ქუჩულორიებთან წასულა და მათთვის უკითხავს: მე რომ ბიჭი მოგაბარეთ, სად არისო?! ქუჩულორიებს იმდენად შეჰყვარებიათ ბიჭი ამ ხნის განმავლობაში, რომ ვერ გაიმეტეს დიაკონისთვის დასაბრუნებლად. ამიტომ დიდის მწუხარებით უპასუხეს: შენ რომ წახვედი, მალევე გარდაიცვალაო. დიაკონს ეუცხოვა მათი ნათქვამი. ეჭვი უღრღნიდა გულს: “აბა ვინ იყო ის ყმაწვილი, წეღან რომ შევხვდიო?!” ფიქრობდა გულში. ქუჩულორიებს სთხოვა ის ადგილი ეჩვენებინათ მისთვის, სადაც დამარხეს ბავშვის ცხედარი. მათაც წაიყვანეს დიაკონი სასაფლაოზე და ერთი ადგილი უჩვენეს, სადაც, მათი თქმით, ბავშვი იყო დასაფლავებული. დიაკონს მიწა ამოუთხრია და ნაჭრებში გახვეული კუნძი უნახავს. იმ წუთს ისე გაბრაზებულა, ისიც კი დავიწყნია, რომ დიაკონი იყო და მთელი სისასტიკით დაუწყევლია ქუჩულორიები (მართლაც, ლესიჭინეში და არამარტო ლესიჭინეში ქუჩულორიები ნაკლებად არიან). შემდეგ კი იმ ტერიტორიას სადაც სკვიჭას შთამომავლები დასახლებულან ლესკვიჭინე დაერქვა. ამ სიტყვამ დროთა განმავლობაში ცვლილება განიცადა და მივიღეთ ლესიჭინე.

ხორავები

ხორავების საგვარეულო კავშირის საიტზე გვარის შესახებ შემდეგ ინფორმაციას ვეცნობით:

1696-1742 წლებით დათარიღებული კათალიკოს გრიგოლ ლორთქიფანიძის ბიჭვინთისადმი შეწირულების წიგნში მოხსენიებულია წყალიძგას მცხოვრები გაჭირვებული ხვარავა..მას ახალკოჩი ჯაჯავასთან ერთად თავიანთი ცოლ-შვილით ევალება 5 ცალი სანთლის გადახდა ბიჭვინთის ღვთისმშობლის ეკლესიის სასარგებლოდ..
1841 წლის 1 ივლისის სიგელით დავით დადიანი ჯამულეთ ხორავას და მის შთამომავლობას უბოძებს აზნაურობას..
ხორავების ძირძველი საცხოვრებელია ლესიჭინეს თემის სოფელ ოჩხომური.აქაური ხორავები გადმოსახლებულნი არიან ამჟამინდელ მარტვილის რაიონის სოფელ ნამიკოლოვოდან..ხორავების ასევე ძველი დასახლებაა სოფელ უშაფათში..აქ უბანს ჰქვია ლეხორე..სახორა/სახვარა ჰქვია უბნებს ლესიჭინესა და ოჩხომურში…
1873 წლის მონაცემებით დიდ კოკსა და კოდორში (ნაესაკაოს თემი)მცხოვრები ხორავები აზნაურები იყვნენ.აზნაურები იყვნენ სამურზაყანოში მცხოვრები ხორავებიც.
ხორავების საგვარეულო სალოცავია ოჩხომურის მაცხოვრის აღდგომის ეკლესია,ამჟამად წმინდა ბარბარეს ეკლესია..აქ ხორავების გვარი ახალკვირის ორშაბათს აღდგომის მომდევნო დღეს დღესასწაულობდა და დღემდე ასეა..

ოჩხომურის მაცხოვრის აღდგომის ეკლესიის აღსავლის კარები,რომელიც დაცულია ჩხოროწყუს მხარეთმცოდნეობის მუზეუმში.
https://chkhorotsku.ge/2019/11/08/%e1%83%ae%e1%83%9d%e1%83%a0%e1%83%90%e1%83%95%e1%83%94%e1%83%91%e1%83%98-%e1%83%93%e1%83%90-%e1%83%9d%e1%83%a9%e1%83%ae%e1%83%9d%e1%83%9b%e1%83%a3%e1%83%a0%e1%83%98/

დადიანები და ლესიჭინე

თამთას წერილიდან:

ცნობილია, რომ XVI საუკუნეში ომებმა და სნეულებებმა ოჩხომურის მოსახლეობა გაანადგურა და ის ტერიტორია უკაცრიელი გახდა. ოტია დადიანს თავისი მთავრობის დროს აუშენებია საზამთრო სასახლე მდ. ოჩხომურის აღმოსავლეთ მხარეს ლესიჭინეს საზღვართან. ოტია დადიანის სიკვდილის შემდეგ კაცია II დადიანს თავისი მთავრობის პერიოდში (1753 – 1788წ.წ.) თავისი უმცროსი ძმისათვის გიორგისათვის უჩუქნია ოჩხომურის სასახლე. გიორგის ახლომახლო სოფლებში დაუგზავნია კაცები და ოჩხომურში დასახლებულან პირველად ხორავები, შემდეგ დგებუაძეები, კაკაშვილები, ჩიქოვანები, კოხიები და გოროზიები. ესენი ყველანი მარტვილის რაიონიდან არიან. ასე განუახლებია გიორგი ოტიას ძე დადიანს ~ოფუტე~- სოფელი ოჩხომური – მიამბო ერთ დროს ოჩხომურის მკვიდრმა უხუცესმა ბატონმა ჯონდი დადიანმა. მისი ნაამბობიდან ვგებულობთ, რომ ოჩხომური დიდი ნიკო გიორგის ძე დადიანის შვილის პეტრეს და მისი შვილების საცხოვრისი ყოფილა. პეტრეს სასახლე მდგარა იქ, სადაც ახლა კაციები ცხოვრობენ და რა თქმა უნდა, დადიანების სანადირო ადგილი სწორედ ლესიჭინე და კერძოდ ოჩხომური იქნებოდა.

ეკლესიები

ჩხოროწყუს მხარეთმცოდნეობის მუზეუმის ფონდში დაცულია რაიონის ტერიტორიაზე მოქმედი ეკლესიების ჩანაწერების 780 წიგნი, საიდანაც ირკვევა, რომ ჩხოროწყუს რაიონში რევოლუციამდე 34 ეკლესია მოქმედებდა. 

ოჩხომურის წმინდა ბარბარეს ისტორიიდან

განათლება

თამთას ჩანაწერიდან:

“XIX-საუკუნის 70-იან წლებში ლესიჭინეში შეიქმნა დაწყებითი სკოლები. ოჩხომურში პირველი სკოლის გახსნის შესახებ მიამბო ბატონმა ჯონდი დადიანმა, რომლის თანახმად: წერა – კითხვის გამავრცელებელი საზოგადოების წარმომადგენელს ოჩხომურში სპეციალურად გამართულ კრებაზე უთქვამს: გვაქვს დავალება ყველა სოფელში სკოლების გახსნისა, მაგრამ თქვენ სასკოლო შენობა არ გაგაჩნიათ და რა ვქნათო. სკოლა, რომელსაც გახსნიდნენ, ფასიანი უნდა ყოფილიყო. კრებაზე გადაუწყვეტიათ სკოლის აშენებამდე, რომ სასკოლო ოთახი ექირავათ. მომაგრებულ კაცს უკითხავს: ვის შეგიძლიათ სკოლისათვის ოთახის გაქირავებაო? ეს კითხვა მას რამდენჯერმე გაუმეორებია, მაგრამ ხმა არავის ამოუღია. მიმაგრებულ კაცს უთქვამს: სკოლა არ გნდომებიათ და არც გაიხსნებაო. ამ დროს ამდგარა ანტონ პავლეს ძე კოხია და უთქვამს: მე გაძლევთ ჩემი სახლის ზალას 2 წლის ვადითო. ასე გახსნილა ოჩხომურში პირველი სკოლა ანტონ პავლეს ძე კოხიას სახლში. “

” 1874-წელს ლესიჭინეში გაიხსნა დაწყებითი სკოლა. საბჭოთა ხელისუფლების წლებში იგი გადაკეთდა ჯერ შვიდწლედად, ხოლო 1936-წელს _ საშუალო სკოლად, რომლის გახსნაში დიდი წვლილი მიუძღვის მის ყოფილ დირექტორს ვლადიმერ ვეკუას. 1921-წლამდე რაიონის ტერიტორიაზე სასულიერო პირების მიერ ეკლესიასთან გახსნილი სამკითხველოები არსებობდა. ამჟამად ლესიჭინეში ფუნქციონირებს სამი საჯარო სკოლა და 2 საბავშვო ბაღი.

ლესიჭინის პირველი საშუალო სკოლა

ლესიჭინეს მეორე სკოლა

ლესიჭინეს მესამე სკოლა

ლესიჭინის უახლოესი ისტორიიდან

ლესიჭინის და ოჩხომური საგლეხო რეფორმის შედეგად გაერთიანდნენ.

პირველი რესპუბლიკის დროს სოფელს მართავდა სათემო ერობა ვარლამ ცხაკაიას ხელმძღვანელობით.

ბოლშევიკი მიხა ცხაკაია ლესიჭინეში აქტიურ “მუშაობას” ეწეოდა . ის ხელმძღვანელობდა ბოლშევიკების ტერორისტულ საქმიანობას

საბჭოთა ხელისუფლების დამყარების შემდეგ სოფელს სათავეში ჩაუდგა რევკომი.

1924 წლის აჯანყებაში ასზე მეტი ლესიჭინელი მონაწილეობდა და მათი ხელმძღვანელი იყვენენ პაისი ჭიჭინაძე, იონა, ილიკო, , ნიკო სიჭინავები, ნიკო ფაცია ორი დღის განმავლობაში , 29 -30 აგვისტოს აჯანყებულები ფლობდნენ სოფელში ძალაუფლებას.

30-ნი წლების რეპრესიების დროს სოფლიდან 27 ადამიანი გადასახლეს. ცოცხალი დაბრუნდა მხოლოდ 6

მეორე მსოფლიო ომში სოფლიდან გაიწვიეს 614 ადამიანი, დაიღუპა 302 . გმირებს შორის არიან პოლკოვნიკი არკადი ჩიტაძე, ეზიკო სიჭინავა, მამაშვილი ბართლომე და შალვა სიჭინავები და სხვები.

მონუმენტი მეორე მსოფლიო ომში დაღუპულთა უკვდავსაყოფად

1932 წელს შეიქმნა პირველი ჩაის საბჭოთა მეურნეობა , შემდეგ გადაკეთდა სოფლის კოოპერატივად. 1967 იქმნება შოთა რუსთაველის სახელობის სახელობის მეურნეობა .

1932 წელს ოჩხომურში კოლმეურნეობა ჩამოყალიბდა, 1963 წელს კიროვის მეურნეობას შეუერთდა.

ძველი ლესიჭინელები

თამთა სიჭინავა დეტალურად გვიყვება ლესიჭინელთა ტრადიციებზე, სოფლის ისტორიაზე

https://chkhorotsku.ge/2020/01/30/%e1%83%9a%e1%83%94%e1%83%a1%e1%83%98%e1%83%ad%e1%83%98%e1%83%9c%e1%83%98%e1%83%a1-%e1%83%a4%e1%83%9d%e1%83%a2%e1%83%9d%e1%83%9b%e1%83%90%e1%83%a2%e1%83%98%e1%83%90%e1%83%9c%e1%83%94/
https://chkhorotsku.ge/2017/12/07/%e1%83%a9%e1%83%ae%e1%83%9d%e1%83%a0%e1%83%9d%e1%83%ac%e1%83%a7%e1%83%a3%e1%83%a1-%e1%83%9b%e1%83%a3%e1%83%9c%e1%83%98%e1%83%aa%e1%83%98%e1%83%9e%e1%83%90%e1%83%9a%e1%83%98%e1%83%a2%e1%83%94%e1%83%a2/

ტოპონიმიკა

  • Click to share on Twitter (Opens in new window)
  • Click to share on Facebook (Opens in new window)
0
FacebookTwitterWhatsappTelegram
წინა პოსტი
ჯუმბერ იზორია – “ნაციონალური მოძრაობის” ცრუ ბრალდებებს მამაჩემის ინსულტი მოყვა
შემდეგი პოსტი
ლაკადის ბუნტი ლეწურწუმეში

მსგავსი სიახლეები

კოსტას და პელაგიას ოჯახის ამბავი

April 3, 2021

ციმბირული ლარიქსი სოფელ ლესიჭინეში

April 2, 2021

იური სიჭინავა – ლესიჭინელი, რომელიც თბილისის “დინამოს” ძირითად...

March 30, 2021

ჩხოროწყუ 1962 წელი

February 5, 2021

ჩხოროწყუ 1971 წელს

January 22, 2021

ფოტოებზე აღბეჭდილი ხალხური შემოქმედება ჩხოროწყუში

November 17, 2020

ქალაქ ჩხოროწყუს ცენტრიდან სოფელ ქვედა ჩხოროწყუსა და ოჩხომურის...

May 20, 2020

დაუღლელი ვანო ბაბუა

April 5, 2020

სიმონ თოლორდავა- წითელი ტერორისტის ამბავი

February 2, 2020

ლაკადის ბუნტი ლეწურწუმეში

February 2, 2020

შემოქმედება

ბექა ახალაია-თვითკმაყოფილება მწერლის პირველი მტერია

ანსამბლი “მარდუქი”- სოლისტი გვანცა მირცხულავა

ანსამბლი “მარდუქი”- ლაზური

ახალგაზრდა ლაშა გახარია მუხურში

ზოე ფრისკი- ხარისხიანი მუსიკა, რომელიც ჩხოროწყუელ გოგონას უკავშირდება

მათე ფირცხელავა- მომღერალი ჩხოროწყუდან

ლანა ლაგვილავა- წარმოშობით ნაფიჩხოვოელი მწერალი სამეცნიერო ფანტასტიკის ჟანრში

“მოხეტიალე მუსიკოსები ” ჩხოროწყუს ეწვივნენ

12 წლის გიორგი ჭეჟიას შემოქმედება

ალექსანდრე ნარსიას მეგრული ლექსი ჩხოროწყუზე

განათლება

  • 1

    ხაბუმეს თემის N1 საჯარო სკოლა ევროპის საბჭოს დემოკრატიული სკოლების საერთაშორისო ქსელის წევრია

    March 29, 2021
  • 2

    სსიპ აფხაზეთის N10 საჯარო სკოლის კინოკლუბი “დუბლი”

    February 9, 2018

Instagram

პროექტები ხორციელდება ააიპ "საქართველოს რეგიონების სამოქალაქო სივრცის" ეგიდით. ჩვენი არასამთავრობო ორგანიზაცია დამოუკიდებელია და მოქმედებს საქართველოს კანონმდებლობით, მედიის თავისუფლების პრინციპებით

ასევე იხილეთ:x

ჩხოროწყუს ძველი ამბები

January 29, 2020

ვოლსკები – უცხოური წარმოშობის ჭეშმარიტი ქართველები

November 17, 2019

ლესიჭინეს ფოტომატიანე

January 30, 2020
  • Georgian
  • English
  • Russian